vrijdag 28 maart 2014

Linzen koken en invriezen


Op de foto zie je een pak van 250 gram Pardina Linzen. Deze komen blijkbaar uit de Verenigde Staten. Of dat goed is of niet zou ik niet kunnen zeggen. Er staat namelijk niet bij of ze biologisch verantwoord geteeld zijn. Er staat ook niet op de verpakking of ze van niet-genetisch gemanipuleerd zaadgoed geteeld zijn. Wij hebben twee jaar geleden deze firma aangeschreven met de vraag of zij ons informatie willen geven over de herkomst van hun producten en daar hebben we nooit antwoord op gehad. Dat is in principe volgens mij een slecht teken.

Waarom eten wij deze linzen dan, vraag je nu misschien.
Mijn antwoord daarop is, dat ik zorg voor afwisseling. Dus toen ik begon met schrijven voor dit blog was dit pak aan de beurt.
In mijn voorraad heb ik ook biologische Puy-linzen, biologische belluga-linzen, biologische Pardina-linzen. Die verschillende namen verwijzen naar verschillende soorten. Allemaal met een iets andere smaak. 
De manier van koken is voor alle linzensoorten hetzelfde.

Doe de linzen in een pan van ongeveer 3,5 liter. Kijk goed na of er geen steentjes en/of graankorrels tussenzitten. 

Wassen en water invullen tot iets hoger dan het 2-liter streepje. Ik gebruik altijd water uit de Brita-filter voor de peulvruchten. Dat water is zachter als het meeste kraanwater en daardoor worden de peulvruchten beter gaar. Als jouw pan geen maataanduiding heeft kun je de eerste keer ook een maatbeker gebruiken en dan weet je voor de toekomst wel hoe hoog de waterstand in jouw pan is bij ruim 2-liter. Verder niets toevoegen! Dit om twee redenen: 1. alles wat je toevoegt kan het kookproces beïnvloeden en dat willen we niet en 2. we willen een neutrale smaak, zodat we er later de smaak aan kunnen geven waar we op dat moment zin in hebben.

Laat de linzen op de hoogste stand van je fornuis aan de kook komen (bij mij is dat de “boost”stand van mijn inductie-kookplaat). Blijf erbij, want als het overkookt moet je een enorme smurrie opruimen. Ik weet er alles van.

Als het kookt temper je het vuur of je kookplaat naar laag (bij mij op stand 2). Het moet nog maar heel zachtjes borrelen, maar wel koken. Doe de deksel op de pan en laat 45 minuten zachtjes koken.

Dan zijn de linzen gaar.

In een vergiet afgieten en laten afkoelen.

Dit zijn muffinbakvormen van siliconen (Dr. Oetker). Wij hebben ze gekocht bij Blokker.
Haal de la waarop je gaat invriezen uit je vrieskast en zet de eerste muffinvormen erop. 

In 1 bakje past precies een halve cup (= een amerikaanse maat) gekookte bonen. Dat zijn ongeveer drie eetlepels. Dat is ook een portie per persoon voor één maaltijd.

Vul al je muffinvormpjes met een ½ cup gekookte linzen. 250 gram rauwe linzen leveren ongeveer 18 klontjes van ½ cup.

Daarna vul je de vormpjes aan met water. De waterstand moet ongeveer een ½ cm onder de rand blijven. Water zet uit als het bevriest, dus dan blijven ook alle linzen aan elkaar geplakt zitten.

Als de eerste twaalf vormpjes vol zijn en met water aangevuld, zet je de derde muffinbakvorm erboven op zoals op de foto. Ik neem uit mijn vrieskast de bovenste la en op deze manier gevuld, kan hij ook nog dicht.

Je kunt meteen al de diepvrieszak klaarleggen en erop schrijven, dat er linzen inzitten. Ik schrijf er voor de peulvruchten geen datum bij, want die eten we ieder dag en ze blijven nooit langer als drie maanden in de vriezer voordat ze op zijn. Ik heb voor alle peulvruchten een speciale la, die eigenlijk altijd gevuld is met voorraad. Ik gebruik een zak een paar keer, dus deze ziet er inderdaad niet nieuw uit. 

De volgende dag is alles bevroren en kun je de klontjes heel gemakkelijk uit de vormpjes wippen. Geniaal die siliconen muffinbakvormen. Afwassen en opbergen voor de volgende lading in te vriezen voedsel.


De bevroren klontjes doe je in de zak die je al had klaargelegd en je bewaart hem in de speciale la in je vrieskast.