zaterdag 29 maart 2014

Platte stukken vlees invriezen

Ik probeer zoveel mogelijk grotere hoeveelheden te kopen, zodat ik altijd iets op voorraad in de vriezer heb en ik kan zo ook wel eens van een aanbieding profiteren.
Sinds kort zijn we op zoek naar een mogelijkheid om vlees te kopen van dieren die op een verantwoorde manier worden gefokt en geslacht.

Als ik bij onze slager (in Duitsland) vlees koop, wordt het in een plastik zak gepakt. Dit is 1 kilo varkensschnitzel en dit kan natuurlijk niet zo ingevroren worden. Bovendien zijn de zakken voor de verkoop niet geschikt om in te vriezen.
Je kunt dit principe ook gebruiken voor kalkoenfilet, kipfilet, karbonaadjes, kalfslapjes, runderlapjes, etc.

De gootsteen goed schoonmaken en het vlees onder de koude kraan afspoelen en daarna met keukenpapier droogdeppen.
Grote lapjes vlees kun je meteen doormidden snijden, zodat je later niet gedwongen ben om teveel vlees te ontdooien. Een varkensschnitzel weegt bij ons toch al gauw tussen de 160 en 180 gram en dat is best veel voor 1 persoon. Wij proberen niet meer dan ongeveer 100 gram vlees per dag te eten.

Ik gebruik Tupperware invriesbakjes.


Leg je plakken vlees naast elkaar in de invriesbakken. Zorg, dat ze elkaar nauwelijks raken, dan laten ze zich in bevroren toestand makkelijk los van elkaar in de vrieszakken vullen.

Deksels erop en in de vriezer laten bevriezen. De temperatuur van de vrieskast moet minstens -18° zijn!

Maak meteen je aanrecht goed schoon met afwasmiddel, vooral in de zomer. Daarmee voorkom je dat de vliegen erop afkomen en het is gewoon hygiënischer.


Nu kun je meteen de diepvrieszakken beschriften. Ik gebruik 3 ltr zakken met een rits. Ik schrijf er ook altijd op tot wanneer de inhoud nog houdbaar is, meestal niet meer dan 6 maanden. Dit vind ik makkelijker als de invriesdatum erop schrijven.
Leg ze in de vriezer bij de bakjes vlees.


Na 24 uur is het vlees bevroren en kun je het overdoen in de invrieszakken die je gisteren had voorbereid. Meteen in de vriezer terugleggen!

De bakjes meteen in heet sop afwassen, afspoelen en laten afdruipen. 

Afdrogen hoeft niet persé. Na een uurtje is het droog en kun je ze zo in de kast zetten. 
Uit onderzoek is gebleken, dat de theedoek niet altijd bacterievrij is, omdat hij in veel huishoudens niet iedere dag wordt gewisseld. Neem jij wel iedere dag een schone theedoek, dan kun je de bakjes natuurlijk meteen afdrogen. Ik neem wel iedere dag een schone theedoek, maar laat toch alles uitdruipen.